Van 5 tot 9 februari vindt de 15de editie van de beurs Art Rotterdam plaats. Naast kunst bekijken kunnen de bezoekers zich ook inschrijven om een nacht te logeren bij een van de geselecteerde kunstenaars.
Art Rotterdam is een kunstbeurs die de stad gedurende een week omtovert tot een dynamische plek. De tentoonstellingen, pop-up shows en open ateliers van bekende kunstenaars en jonge opkomende talenten vinden plaats rond drie centrale plekken: de Van Nellefabriek, de Wilhelminapier en het Museumkwartier.
Een ticket kost aan de kassa 17,50 euro, online krijgen de geïnteresseerden een korting van vier euro. Voor de bezoekers rijden gratis pendelbussen tussen deze drie locaties.
New Art Section
Art Rotterdam is de ideale beurs om jonge opkomende talenten te ontdekken. De New Art Section in de Van Nellefabriek omvat 25 jonge internationale galeries die hun opkomende talenten op die manier voorstellen. 21 van deze galeries komen uit het buitenland, waardoor dit deel van de beurs meteen ook de meest internationale is.
Videoprojectie
Vorig jaar bracht Art Rotterdam een Projections-sectie waar met videoprojectie gewerkt wordt. Hier wordt de beursvloer van 900 m² verduisterd. 19 internationale galeries projecteren op grote projectiewanden een video of film van opkomende en meer gerenommeerde kunstenaars.
Slapen in kunst
Voor de bezoekers die na een hele dag, ook een nacht omringd door kunst willen doorbrengen is er Hotel Rotterdam, Wake up in Art. 22 nieuwe en bekendere kunstenaars met een huis of studio in de stad openen hun deuren voor gasten. De artiesten richten de kamer zelf in, waardoor elke gast een unieke ervaring meemaakt. Voor één persoon betaal je zestig euro per nacht, voor twee wordt dat honderd euro. Die prijzen zijn inclusief ontbijt, dat door de kunstenaar zelf gemaakt wordt.
Geen vrije keuze
Bij welke artiest de overnachting plaatsvindt, kiezen Wibbine Kien en Judith van den Berg, de organisators van Hotel Rotterdam, Wake up in Art. Een van de door hen geselecteerde kunstenaars is Hester Scheurwater, die voor de derde keer op rij deelneemt aan Hotel Rotterdam. Deze fotografe keurt de rol van vrouw als seksobject af door zelf voor de camera te gaan staan in nadrukkelijk seksuele poses. Zij heeft haar slaapplek ingericht met eigen foto's en een heel vrouwelijk interieur. (LV)
Tom Ford is een modeontwerper die een 'één jurk van mijn label per rode loper'-regel heeft. Hayden Panettiere was niet zijn uitverkorene voor de Golden Globes en lapte zijn regel aan haar laars door zelf een Tom Ford-jurk voor de rode loper te kopen. Hierdoor zorgde ze voor wel wat controverse en wrevel binnen het Tom Ford-kamp.
Designer Tom Ford weigerde een jurk te lenen aan actrice Hayden Panettiere voor de laatste editie van de Golden Globes. Zijn keuze was namelijk al gevallen op actrice Naomi Watts, die een paarlemoeren glitterjurk droeg van de designer. Panettiere wou per se een jurk van Tom Ford voor deze rode loper en deed het ondenkbare: ze kocht de jurk in de winkel voor 10.000 dollar.
Witte rozen als dank
"Het is de eerste keer dat ik [Tom Ford] draag, want ik smeek er al lang om," vertelt Panettiere aan E! News. "Ik voel me er sexy in, ik voel me comfortabel in Tom Ford. Ik zou een plastic zak dragen als hij het door hem ontworpen zou zijn."
Lofbetuigingen voor de hele wereld zorgen ervoor dat zelfs een groot designer als Tom Ford smelt. Hij stuurde haar een boeket witte rozen met een kaartje waarop "Je zag er prachtig uit gisterenavond. Dank je voor je lieve woorden. Veel liefs, Tom" te lezen was. (LV)
Het Metropolitan Museum of Art in New York, beter bekend als het MET, dankt Anna Wintour voor haar jarenlange liefdadigheidswerk en sponsoring. Het MET verandert de naam van het vernieuwde Costume Institute naar het Anna Wintour Costume Center.
Anna Wintour is sinds 1999 sponsor en curator van het Costume Institute en zamelde op vijftien jaar tijd al zo'n 125 miljoen dollar in voor de organisatie. De hoofdredactrice van de Amerikaanse Vogue heeft ook inspraak op getoonde exposities en georganiseerde gala's. Zonder haar zou bijvoorbeeld de Alexander McQueen expositie nooit een feit geweest zijn en de jaarlijkse opening van de modetentoonstellingen zouden zonder Vogue's contacten niet zo'n succes zijn.
Renovatie dankzij Anna & Co
De ruimte van het Costume Institute wordt helemaal vernieuwd, dankzij sponsoring van Anna Wintour en haar vrienden ter waarde van veertig miljoen dollar. De galerie is ongeveer 400 vierkante meter groot en omvat niet alleen een showroom, maar ook een laboratorium voor kostuumbehoud, extra opslagruimte en een mode referentiebibliotheek. Dit alles vermoedelijk in een Wintour-jasje gestoken. De nieuwe ruimte is pas te zien vanaf 8 mei, wanneer het museum zijn deuren weer opent. (LV)
Het Franse modelabel viert het jubileum op een erg originele manier. Modeliefhebbers krijgen de kans om via allerlei kanalen, zoals Facebook en Instagram, een blik te werpen achter de schermen van de jarige huis.
Via Pinterest zal het modehuis het DNA en de thema's van Lanvin illustreren in boards. Inspiratieborden van onder meer oprichtster Jeanne Lanvin, haar dochter Marguerite Marie Blanche, Lanvin hoeden, het logo en de kenmerkende kleur blauw zullen aan bod komen.
Vanaf februari wordt ook de website van Lanvin geüpdatet met een nieuwe rubriek, 'Lanvin History', waar ongeziene foto's, archiefvideobeelden en originele gouaches (schilderij gemaakt met waterverf waarbij de ondergrond niet meer zichtbaar is) van Jeanne Lanvin getoond worden.
Instagram en Facebook
Jeanne Lanvin werd geboren op 1 januari 1867. Om naast de verjaardag van haar label ook haar verjaardag te vieren, postte het modehuis op de Facebook-pagina op 1 januari een korte geschiedenis en een portret van deze bijzondere vrouw. Sindsdien wordt er elke donderdag een historisch feit op de pagina 'in the picture' gezet.
Op het Instagram-account van Lanvin zijn elke donderdag foto's te zien van objecten uit het kantoor van Jeanne Lanvin. Deze objecten komen uit het historische hoofdkantoor langs de Rue du Faubourg Saint-Honoré in Parijs. Haar kantoor is bewaard zoals het er toen uit zag en bevat echte schatten zoals boeken, magazines en werkschriften.
Als kers op de taart heeft het modehuis zijn logo, waarop Jeanne en Marguerite Lanvin zijn afgebeeld, aangepast met de cijfers 125. (LV)
Foto: Lanvin
Het Italiaanse luxemerk Trussardi zoekt zijn modellen voor de lentecampagne niet op de gewone plaatsen. Fotograaf William Wegman mocht voor de campagne van het modehuis honden, en meer bepaald greyhounds, fotograferen.
Voor deze campagne staan honden voor de camera van fotograaf William Wegman. De greyhound behoort tot de familie van de windhonden en is ook de mascotte van het merk Trussardi. Wie goed kijkt, ziet dat een lopende greyhound het logo siert van het label. In de campagne worden de honden afgebeeld met erg menselijke accessoires, zoals een zonnebril, handtas of jas. Het verschil tussen menselijke en dierlijke modellen wordt zo wel heel erg klein.
Volgens Wegman zijn deze dieren "mysterieus kalm, wonderbaarlijk fotogeniek en vooral ongelooflijk elegant." De fotograaf is vooral bekend om zijn portretten van Weimaraners, een bruin/grijs ras van (jacht)honden, in verschillende kostuums en poses. Honden voor zijn lens is dus niet compleet nieuw voor Wegman. (LV)
Foto: Twitter Trussardi