Belgikië ('de Belg' in het Perzisch) verkoopt duurzame cadeaus van Belgische ontwerpers

5:42 PM Laetitia V. 0 Comments

Belgikië is een nieuw, opvallend cadeauwinkeltje in de Brusselse Matongé-wijk. Architectenkoppel Pouria Shoeibi en Gladys François verklappen het recept van hun succes aan 21bis. 
Duurzame Belgische producten, daar staat Belgikië voor. Het cadeauwinkeltje bevindt zich in de Brusselse Lang-Levenstraat om de hoek bij de Sint Bonifaciuskerk. De winkel is het project van Pouria Shoeibi en Gladys François, een koppel architecten dat het idee kreeg na een reportage over carrière switchen en de succesvolle ervaring van een vriend die van archeoloog naar eigenaar van bierwinkel ‘Malting Pot’ ging.

Partnerwerk
‘Belgikië is een mengeling van Belgique en België en betekent ook nog eens ‘de Belg’ of ‘het Belgisch’ in het Perzisch. De naam staat symbool voor de diversiteit in België. Wij zijn ook een gemengd koppel, zij is Belgische en ik ben van Iraanse origine’, aldus Shoeibi. De samenwerking gaat tot nu toe van een leien dakje met duidelijk verdeelde rollen. ‘Mijn vrouw doet alle research en stuurt me dan ontwerpers door. Ik contacteer hen dan om te vragen of ze interesse hebben. Samen beslissen we dan uiteindelijk met wie we dan effectief gaan samenwerken.’ Shoeibi neemt ook het administratief werk op zich en houdt de winkel open. ‘Ik werk hier, maar heb ook nog mijn job als architect. Gladys werkt fulltime als architect. Een nieuw project beginnen is niet gemakkelijk, maar de verkoopcijfers vallen goed mee. Januari en februari zijn altijd moeilijker voor de kleinere winkels. We kunnen tot nu toe de huur nog steeds betalen, dat is al heel wat’, lacht Shoeibi.
Artisanaal
‘We houden van artisanale concepten die uniek zijn en daardoor ook in gelimiteerde aantallen geproduceerd wordt. Naarmate onze research vorderde, beseften we dat we gemakkelijk een winkel konden openen met enkel Belgische ontwerpers’, vertelt Shoeibi. Zo kreeg anderhalf jaar geleden het idee vorm. Via internet en verschillende artisanale en ontwerperssalons zochten ze Belgische designers om mee samen te werken. Net voor de eindejaarsfeesten van 2013 opende Belgikië. Shoeibi: ‘Sinds de winkel open is, contacteren veel ontwerpers ons zelf.’
Prijskaartje voor de middenklasse
Ondanks het grote aanbod, selecteren Shoeibi en François hun producten op basis van een aantal criteria. ‘We zijn een cadeauwinkel die toegankelijk is voor de middenklasse. We selecteren dus op basis van verkoopsprijs, maar we verkopen ook vooral wat we zelf graag zien.’ Dit hangt samen met de filosofie van de winkel die ‘made in Belgium’ promoot, met centraal de kleine keten, nabijheid en kennis van de producten. De prijzen variëren van twee euro voor een kaartje naar 32 euro voor een T-shirt. Op een vijftal producten na, vind je er niks boven de honderd euro. ‘We kennen het verhaal van alle ontwerpers waar we mee samenwerken. Zo is er bijvoorbeeld Servane. Zij is opvoedster die in een tehuis voor alleenstaande moeders werkt en daarnaast ontwerpt ze allerlei spulletjes met textiel’, aldus Shoeibi.
Marketing via sociale media 
Het winkeltje bevindt zich in een rustig straatje op twee minuten lopen van de Waversesteenweg, de winkelstraat van de Brusselse buurt Matongé. Maar Shoeibi is optimistisch: ‘Het is een straat met commercieel potentieel in een wijk die in volle bloei is. Aan de overkant is er Café Stam, ook vrij nieuw, maar dat wel al veel klanten lokt die ook bij ons eens binnenspringen.’ Ze rekenen natuurlijk niet enkel op klanten van de omliggende handelaars, maar zijn ook heel actief op sociale media. Hun Facebook-pagina telt al 559 likes en is heel actief. ‘We proberen dagelijks iets te plaatsen en maken evenementen aan die klanten aanspreken.’ Voor Driekoningen hielden ze bijvoorbeeld een fotowedstrijd waar de foto met de meeste likes een bon van dertig euro won, in dezelfde maand kwam een van de ontwerpers in de winkel zelf werken en voor Valentijn hielden ze een ‘Sans Valentin’-avond voor mensen zonder Valentijnsdate. ‘De aanwezigen voor de Valentijnsactie waren wel mensen die we kenden, maar pas voor het eerst die avond in de winkel kwamen. Er kwam best wat volk en ze kochten veel! Maar het gros van de klanten blijven mensen uit de buurt die regelmatig terugkomen.’
Toekomstperspectief
Na een jaar gaat het koppel na of het project financieel haalbaar en houdbaar is. ‘We willen niet failliet gaan en hopen na dit jaar break-even te draaien. Als dat zo is, gaan we het tweede jaar kijken of we er een salaris op na kunnen houden. En wie weet, misschien een tweede winkel openen. Er zijn in elk geval genoeg ontwerpers voor drie of vier winkels’, licht Shoeibi toe.

Info: Lange-Levenstraat 36, 1050 Elsene
02/512 54 12