Colruyt is invloedrijkste merk van bij ons

4:45 PM Laetitia V. 0 Comments

KORT NIEUWS - Uit onderzoeksbureau Ipsos’ internationale lijst van ‘Meest Invloedrijke Merken’ blijkt dat Google in België op nummer 1 staat. Op de tweede en derde plaats staan supermarktketen Colruyt en Facebook.
Het onderzoeksbureau Ipsos ging op zoek naar de invloedrijkste merken in zestien landen. Per land werden minstens 1.000 respondenten ondervraagd via een lijst waar tien merken opstonden. De respondenten moesten per merk vertellen hoe ze deze zien, hoe ze er in hun dagelijks leven mee omgaan en hoe ze de merken beoordelen op basis van vijf criteria (vertrouwen, engagement, vooruitstrevendheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid en aanwezigheid). Dat merken als Google, Colruyt en Facebook de eerste plaatsen bezetten, ligt volgens Ipsos aan het feit dat het ‘simpele, eenvoudige merken zijn. Ze zijn heel relevant voor consumenten en wat ze beloven, doen ze ook.’ Zo staat op datanews.knack.be.
Belgische lijst 
De top tien van ons land wordt vervolledigd door Aldi, Visa, Apple, Telenet, Samsung, Ikea en Microsoft. Verder in de lijst staan ook nog YouTube, Coca Cola, Belgacom, Carrefour, Lidl, MasterCard, RTL, eBay, Delhaize en Een.

Uit het onderzoek kwamen ook verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië naar boven. Nivea en Douwe Egberts hebben meer invloed in het noordelijke deel, met plaatsen 10 en 34, dan in het zuiden, met plaatsen 53 en 62. Omgekeerd hebben Belgacom en Volkswagen, plaatsen 6 en 35 in Wallonië, meer invloed bij de Walen dan bij de Vlamingen, waar ze op de plaatsen 34 en 65 staan. Volgens Ipsos komt dit vaak door het criteria vertrouwen dat een heel belangrijk onderdeel vormt van merkinvloeden.

Wereldwijd
Google staat in bijna alle onderzochte landen op de eerste plaats. De andere negen zijn Microsoft, Apple, Facebook, Samsung, Visa, Coca Cola, YouTube, Mastercard en Colgate.

De lijst omvatte behalve internationale ook lokale merken. Het onderzoeksbureau vertelde dat lokale merken niet te onderschatten zijn. Uit het onderzoek bleek dat in Engeland BBC heel sterk staat, Milka en de Deutsche Bahn (Spoorwegen) het in Duitsland zeer goed doen en bij de Australiërs Coles hoog scoort.
Foto's: Mcnulty6* (CC-BY-SA-3.0)